torsdag 4 februari 2010

Spelutveckling - socialt på Nordic Game Jam

Tjenare!

I samtliga ämnen som jag undervisar i har vi hittills haft en temavecka och kommer även att ha det idag och imorgon också. Jag har helt enkelt gjort ett avbrott från den vanliga undervisningen. De klasser som det gäller är SPH08 och SPH09. Ämnena som detta gäller är Mediekunskap, Mediekommunikation, Medieproduktion, Multimedia B, Programmering B.

Fokus på denna vecka har handlat om att återberätta om vad som hände på Nordic Game Jam. Jag har förklarat hur det har gått till. Vad föreläsningarna har handlat om och hur prototyp arbetet fungerat. Sen har jag även visat vad jag själv gjort under produktionen.

Vi har även pratat om olika system man kan använda för att lagra filer på nätet för att alla i gruppen kan ta del av sin spelproduktion. Därefter jag pratat om dynamik kring digitala medier och grupparbeten.

Vi har pratat om nya utvecklarverktyg och även om forskning, där fokus ligger på Human Computer Interaction och Computer Supported Cooperative Work. Här har vi pratat om hur man kan komma på nya metoder för att kunna spela tillsammans. Vi har pratat om Wii, Project Natal, Iphone. Sen har jag även förklarat vid min egen forskning har gått ut på.

Nu idag ska vi jobba med rapid prototyping, en metod som användes på Nordic Game Jam. Där har eleverna 2h på sig att komma på en spel idé.

Många har känt att det är skönt med lite avbrott och de tycker att NGJ verkar vara hur kul som helst.

De tycker om idén gällande rapid prototyping. och fått lite inblick i att forskning kan vara både spännande och roligt!

Dennis Hansson som är ny lärare på spelprogrammet har också varit med under dagarna.

Imorgon ska jag prata vidare om andra grenar inom spelforskningen.

/Danial 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar