Foto: Magnus Persson
Google har över 50% av sökningarna på internet, i stort sett ett monopol i sammanhanget, och detta tal ökar varje dag. Självklart ger detta upphov till en hel del frågor.
Att denna sökmotor är så populär gör den till ett självklart val när man arbetar med marknadsföring via sökmotorer (SEM, Search Engine Marketing).
Googles Target Ads når konsumenten på hemmaplan. Trots detta är dessa annonser så långt ifrån dammsugarförsäljare man kan komma. Dammsugarförsäljaren tränger sig in i hemmet, tar
kommandot och häller ut en påse mjöl i vardagsrummet för att kunna bevisa hur effektiv hans produkt är, men han glömmer också att kunden inte har efterfrågat denna demonstration.
Googles Target Ads presenterar annonser baserat på användarens sökord och den plats han/hon befinner sig på.
Söker jag på Volvo så dyker det upp en annons från Rejmes Bil AB här i Halmstad till exempel. Praktiskt både för annonsör och konsument, och detta är Googles vinnande koncept.
Men man blir ju fortfarande lite skeptisk emot att ett företag kan få så stort inflytande på den information vi kommer åt. Ett företag som Google (i likhet med banker, försäkringsbolag osv.) borde ha ambitionen att försöka verka transparent, öppet, ärligt etc. Men i filmen såg vi att de hade sofistikerade säkerhetssystem och att det i stort sett var omöjligt att få filma på huvudkontoret.
Hur kommer det sig att man via kinesiska Google inte kommer åt information om exempelvis massakern i Tiananmen 1989? Viker sig Google och stödjer den kinesiska censuren och diktaturen?
Kan vi lita på att de sökträffar vi får genom google är så att säga "Fair & Balanced"?
Vad tror du?
/Martin Knutsson, medielärare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar